Urgentieverklaring

In noodgevallen kunt u urgentie krijgen bij het vinden van een sociale huurwoning. U krijgt dan voorrang op de andere woningzoekenden. U heeft hiervoor een urgentieverklaring nodig. 

Urgentieverklaring aanvragen

  • U neemt contact op met het Sociaal Team van de gemeente.
  • U informeert de gemeente over de reden van uw aanvraag.
  • U geeft contactgegevens door van personen of instanties die uw verhaal kunnen verifiëren.
  • U stuurt uw gegevens door omtrent uw inkomen en vermogen.

Let op:

Er zijn organisaties en websites die aanbieden om woningzoekenden te helpen bij het aanvragen van urgentie. Hiervoor vragen zij veel geld. U krijgt hiermee geen garantie op een urgentieverklaring. Wij raden u aan geen zaken met hen te doen.

Voorwaarden

U moet voldoen aan (onder andere) de volgende voorwaarden:

Geen recht op urgentie

In de volgende situaties kunt u geen urgentie krijgen: 

  • Gezinsproblemen. U bent gescheiden (met of zonder kinderen), zwanger of u heeft een slechte relatie met uw kind.
  • Problemen met de woning. U heeft ruimtegebrek, een slecht onderhouden woning, u bent in onderhuur of de verhuurder heeft uw huur opgezegd.
  • Problemen met de woonomgeving. U heeft last van lawaai of een conflict met uw buren.
  • Overige problemen. U bent dakloos, u heeft financiële problemen of u wilt naar Nederland terugverhuizen vanuit het buitenland. 

Ook in andere situaties kan het zijn dat u geen urgentieverklaring kunt krijgen.

Wij gaan met u een gesprek aan over uw urgentieaanvraag. Als er aanvullend advies nodig is, duurt de behandeling van uw aanvraag langer. De huisvestingsambtenaar schat in of u voor urgentie in aanmerking komt en de aanvraag kunt indienen. De ambtenaar geeft hierna de gemeente een (pre)advies. Vervolgens brengt de gemeente een advies uit aan de regionale urgentiecommissie. Deze onafhankelijke partij beoordeelt uw urgentieaanvraag en adviseert aan het college van burgemeester en wethouders.

Binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag volgt het besluit. Het college van burgemeester en wethouders wijst de urgentieverklaring toe of af.

U krijgt met de urgentieverklaring gedurende een periode van 6 maanden voorrang bij het zoeken naar een woning in de regio Alkmaar. U zoekt eerst zelf 3 maanden naar een woning. Dit doet u via SVNK(Verwijst naar een externe website). Sommige woningen zijn uitgesloten voor urgentie. Aan uw zoekprofiel kan een vastgesteld type woning gekoppeld zijn. Hebt u na 3 maanden nog geen woning gevonden, dan wordt door de woningcorporatie een passende woning aangeboden. Wanneer u deze woonruimte weigert, vervalt uw urgentieverklaring. 

Let op: als u een urgentieverklaring hebt en uw omstandigheden wijzigen, kan de verklaring worden ingetrokken. Informeer de gemeente wanneer er iets in uw situatie wijzigt.