Zorgfraude melden
De gemeente besteedt geld aan zorg om inwoners zo goed mogelijk te helpen. Dit gaat meestal goed, maar soms niet. Zorgfraude betekent dat geld niet goed wordt gebruikt. Wij willen fraude voorkomen en hulp bieden aan wie dat nodig heeft.
Bekijk de animatievideo over zorgfraude (mp4, 92 MB).
Herken zorgfraude
Fraude in de zorg kunt u herkennen aan bijvoorbeeld:
- U betaalt voor zorg die u niet heeft gekregen.
- U krijgt zorg van ondeskundig personeel.
- U betaalt voor een andere zorg dan u heeft gekregen.
- De zorgaanbieder vraagt meer zorg aan dan nodig.
- Er wordt geld gevraagd voor zorg die via een andere manier is betaald, zoals een ziektekostenverzekering.
- U krijgt zorg terwijl dit niet meer nodig is.
- De zorgaanbieder of zorgontvanger is niet eerlijk, zodat onterecht geld of zorg gedeclareerd wordt.
- Er wordt vervalste informatie of een verkeerde voorstelling van zaken gegeven, of er is DigiD-misbruik.
Zorgfraude melden
Meldingen kunnen vertrouwelijk en anoniem worden gedaan. Wilt u zorgfraude melden?
Of neem contact op via:
- Telefoonnummer: 088 - 909 72 06(Verwijst naar een telefoonnummer).
- Postadres: Gemeente Castricum, Postbus 1301, 1900 BH Castricum, ter attentie van: toezichthouder Wmo en Jeugdwet, domein Samen Leven.
In uw melding vermeldt u:
- Wie fraudeert (naam, adres, woonplaats).
- Waarom u denkt dat deze persoon fraudeert.
- Wie hierdoor benadeeld wordt.
- (Optioneel) Uw eigen gegevens: naam, adres, woonplaats en e-mailadres.
Alle informatie behandelen wij vertrouwelijk.
Behandeling melding
- Onderzoek:
Een toezichthouder onderzoekt uw melding. Dit kan bestaan uit:- Het bekijken van gegevens.
- Onderzoek op locatie.
- Gesprekken met betrokkenen.
- Maatregelen:
Bij bewijs van fraude neemt de gemeente passende maatregelen, zoals:- Aanpassen of beƫindigen van de zorg.
- Uitsluiten van de zorgaanbieder.
- Terugvorderen van geld.
- Aangifte doen.
Let op: Vanwege geheimhoudingsplicht ontvangt u geen updates over de afhandeling van uw melding.