Ongewenst verhuurgedrag melden

U kunt een melding maken van ongewenst verhuurgedrag. Bijvoorbeeld bij discriminatie bij toewijzen van een woning, onredelijke servicekosten of een te hoge borgsom. 

Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap (Wgv). Deze wet geeft gemeenten meer mogelijkheden om huurders te beschermen tegen ongewenst verhuurgedrag. 

De regels van de Wgv gelden alleen voor huurovereenkomsten die na na 1 juli 2023 zijn aangegaan.

ongewenst verhuurgedrag melden (Verwijst naar een externe website)

Voor contracten afgesloten na 1 juli 2023

De regels van de Wgv gelden alleen voor huurovereenkomsten die na de inwerkingtreding van de wet (1 juli 2023) zijn aangegaan.

Informatieplicht

Uitzondering hierop is de informatieplicht. Hier moet uw verhuurder bij een bestaand huurcontract vóór 1 juli 2024 aan voldoen.

Sociale huurwoning

Huurt u een sociale huurwoning, bijvoorbeeld van een woningcorporatie, dan is de woningcorporatie het eerste aanspreekpunt. 

In de gemeente zijn de woningcorporaties Woonzorg Nederland(Verwijst naar een externe website) en Kennemer Wonen(Verwijst naar een externe website) actief.

Komt u er met de woningcorporatie niet uit? Neem dan contact op met de Huurcommissie(Verwijst naar een externe website). De Wgv verandert hier niets aan.

Opgelicht

Van oplichting doet u aangifte bij de politie(Verwijst naar een externe website). Wij mogen alleen handhaven als het verzoek over 1 van handhavingspunten gaat.

Waarover kunt u een melding doen

U kunt een melding doen als:

  • Er sprake is van discriminatie en/of intimidatie.
  • Een (te) hoge waarborgsom betaald moet worden (meer dan 2 maanden kale huur).
  • Onredelijke servicekosten worden berekend.
  • U geen schriftelijke huurovereenkomst heeft.
  • U geen duidelijke en begrijpelijke informatie (informatieplicht) krijgt over:
    • Uw rechten en plichten bij de huur van de woning,
    • De hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt.
    • Hoe u met de verhuurder in contact kunt komen.
    • Het meldpunt ongewenst verhuurgedrag.
    • De servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.
    • De puntentelling op basis van het woningwaarderingsstelstel (verplicht vanaf 1 januari 2025).
    • Uw verhuurbemiddelaar bemiddelingskosten vraagt.
    • Uw huurprijs of huurverhoging hoger is dan toegestaan (huurprijsbescherming).

Huur te hoog

Per 1 juli 2024 is de Wet betaalbare huur ingegaan. De wet zorgt ervoor dat verhuurders een huurprijs moeten vragen die past bij de kwaliteit van de woning. Verhuurders moeten dit vaststellen met behulp van het woningwaarderingsstelsel. Bereken uw eigen huurprijs .(Verwijst naar een externe website) 

Vanaf 1 januari 2025 kan de gemeente ingrijpen wanneer verhuurders een te hoge huurprijs vragen. Het is verboden een huurverhoging te geven die hoger is dan het maximale huurverhogingspercentage.