Beverwijkerstraatweg spoorwegovergang

De spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg moet veiliger. Nu al zijn er veel treinen, auto’s, (brom)fietsers en voetgangers die elkaar kruisen. Dat gaan er nog meer worden. Als we niets doen dreigen er hier ernstige ongelukken te gebeuren. Bovendien blijven de spoorbomen langer dicht, waardoor files ontstaan.
Verkeersmaatregelen korte termijn
Pilot (proef) knip Dorpsstraat
We nemen verkeersmaatregelen om de situatie rond de spoorwegovergang te verbeteren. Het gaat om een proef. Wat werkt, houden we in stand. Wat niet werkt, stellen we bij of doen we niet.
Tijdelijke maatregelen overweg Beverwijkerstraatweg en Dorpsstraat
Rond de overweg Beverwijkerstraatweg is de verkeerssituatie niet altijd veilig. Ook stroomt het verkeer niet altijd goed door. Dat willen we verbeteren.
De Dorpsstraat is een fietsstraat waar auto’s te gast zijn. Tijdens de pilot weren we het doorgaand verkeer in de winkelstraat. Daarmee wordt het aantrekkelijker voor voetgangers en fietsers en is het prettiger winkelen. De pilot duurt 2 maanden.
Keuze voor verkeersvariant 3
Burgemeester en wethouders besloten op 13 juli dat de proef met een autoluw Dorpsplein door kan gaan. De proef duurt 2 maanden, van 10 september tot en met 5 november.
Het college kiest voor verkeersvariant 3. Variant 3 houdt rekening met de wensen van de ondernemers in de Burg.Mooijstraat. En met de wensen van de Fietsersbond, horecaondernemers en inwoners voor een rustiger en veiliger dorpshart. In variant 3 is de Dorpsstraat afgesloten voor verkeer tussen de Verlegde Overtoom en de Burgemeester Mooijstraat. Zo ontstaat een autovrij Dorpsplein.
Met deze proef moet blijken of dit de aantrekkelijkheid van de Dorpsstraat in Castricum verbetert. En tegelijk de spoorkruising Beverwijkerstraatweg ontlast.

- In deze variant is de Dorpsstraat afgesloten voor verkeer tussen de Torenstraat en de Verlegde Overtoom. Alleen bevoorradings- en bestemmingsverkeer mag nog op dit deel komen.
- Dit betekent dat de Burgemeester Mooijstraat per auto alleen nog bereikbaar is vanuit het noorden, de Henri Schuytstraat en de Geelvinckstraat.
- De parkeergarage onder het Bakkerspleintje is vanuit het noordelijke deel van de Dorpsstraat of vanuit de Torenstraat te bereiken.
- Daarnaast is er in de Schoolstraat een afsluiting om sluipverkeer - dat normaal de volledige Dorpsstraat gebruikt - te voorkomen.
- Ook is er op de Breedeweg een afsluiting aangebracht om sluipverkeer uit het oosten van Castricum richting Heemskerk te voorkomen.
Gevolgen voor spoorovergang Beverwijkerstraatweg
In deze variant is er het minste afslaand verkeer de Dorpsstraat in en uit.
Voordelen:
- groot autoluw gebied waardoor de Dorpsstraat op het blauwe deel alleen nog bevoorradings- en bestemmingsverkeer krijgt;
- overzichtelijke routes;
- betere leefbaarheid in een groot deel van het centrum;
- minder conflicten tussen fiets en auto.
Nadelen:
- Burgemeester Mooijstraat minder goed bereikbaar per auto;
- meer autoverkeer Henri Schuytstraat.

- In deze variant is de Dorpsstraat afgesloten voor verkeer tussen de Torenstraat en de Burgemeester Mooijstraat. Alleen bevoorradingsverkeer mag nog op dit deel komen.
- Als aanvulling op variant 1 kan in deze variant de automobilist uit de Verlegde Overtoom, Dorpsstraat Zuid de Burgemeester Mooijstraat wel inrijden. Dit betekent dat er nog verkeer mogelijk is voor het Dorpsplein langs.
- Dit is een extra ontsluiting voor bewoners van de Verzetshelden-buurt en daarmee een makkelijkere manier om naar Heemskerk te gaan. Ook al vanwege de onmogelijkheid om vanuit de Schoutenbosch linksaf naar Heemskerk te gaan.
- De parkeergarage onder het Bakkerspleintje is vanuit het noordelijke deel van de Dorpsstraat of vanuit de Torenstraat te bereiken.
- Daarnaast is er een afsluiting in de Schoolstraat om sluipverkeer - dat normaal de volledige Dorpsstraat gebruikt - te voorkomen.
- Ook is er op de Breedeweg een afsluiting aangebracht om sluipverkeer uit het oosten van Castricum richting Heemskerk te voorkomen.
Gevolgen voor spoorovergang Beverwijkerstraatweg
Deze variant verkleint de kans op kerend verkeer op de Stationsstraat waardoor de doorstroming geborgd blijft. Deze variant zorgt voor meer afslaand verkeer vanuit de Stationsweg en de Beverwijkerstraatweg.
Voordelen:
- bijna autoluw Dorpsplein;
- overzichtelijk;
- meer flexibiliteit in de ontsluiting van de Verzetsheldenbuurt.
Nadelen:
- een kleiner autoluw gebied;
- meer conflicten met fietsers dan in variant 1.

- In deze variant is de Dorpsstraat afgesloten voor verkeer tussen de Verlegde Overtoom en de Burgemeester Mooijstraat en mag er alleen bevoorradingsverkeer op dit deel komen.
- In deze variant kan de automobilist vanuit het noordelijke deel van de Dorpsstraat de Burgemeester Mooijstraat inrijden en niet vanuit het zuiden.
- Dit betekent dat er geen verkeer mogelijk is voor het Dorpsplein langs.
- De parkeergarage onder het Bakkerspleintje is vanuit het noordelijke deel van de Dorpsstraat of vanuit de Torenstraat te bereiken.
- Daarnaast is er in de Schoolstraat een afsluiting om sluipverkeer - dat normaal de volledige Dorpsstraat gebruikt - te voorkomen.
- Ook is er op de Breedeweg een afsluiting aangebracht om sluipverkeer uit het oosten van Castricum richting Heemskerk te voorkomen.
Gevolgen voor spoorovergang Beverwijkerstraatweg
In deze variant is er minimaal afslaand verkeer de Dorpsstraat in en uit.
Voordelen:
- Dorpsplein autoluw.
Nadelen:
- het doorgaande verkeer kan zich van de Dorpsstraat naar de Burgemeester Mooijstraat van oost naar west verplaatsen;
- relatief klein autoluw gebied.

- De Dorpsstraat is afgesloten voor doorgaand verkeer in beide richtingen bij de Burgemeester Mooijstraat.
- Het autoverkeer moet daar zowel uit het noorden, als uit het zuiden komend - afslaan de Burgemeester Mooijstraat in.
- Dit betekent dat er geen autoluw-gebied meer is.
- De parkeergarage onder het Bakkerspleintje is vanuit het noordelijke deel van de Dorpsstraat, of vanuit de Torenstraat te bereiken.
- Daarnaast is er in de Schoolstraat een afsluiting om sluipverkeer - dat normaal de volledige Dorpsstraat gebruikt - te voorkomen.
- Ook is er op de Breedeweg een afsluiting aangebracht om sluipverkeer uit het oosten van Castricum richting Heemskerk te voorkomen.
Gevolgen voor spoorovergang Beverwijkerstraatweg
In deze variant is er minimaal afslaand verkeer de Dorpsstraat in en uit.
Voordeel:
- Burgemeester Mooijstraat van alle kanten bereikbaar en er is toch geen doorgaand autoverkeer in de Dorpsstraat.
Nadelen:
- geen volledig autoluwe delen meer;
- het (doorgaande) verkeer kan zich van de Dorpsstraat naar de Burgemeester Mooijstraat van oost naar west verplaatsen;
- meer conflicten met fietsers dan in variant 1.
We werken aan een oplossing op lange termijn voor heel Castricum. Voor de spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg en de andere verkeersstromen in Castricum en omgeving. Dit is nodig omdat over enkele jaren (verwachting 2028-2030) meer treinen rijden tussen Amsterdam-Alkmaar en Heerhugowaard. Dit geeft meer drukte op het spoor in Castricum.
Voor auto’s en langzaam verkeer geldt: we gaan er onderdoor of omheen. Een tunnel of een randweg, in welke vorm dan ook, heeft gevolgen voor het verkeer op andere plekken in Castricum. Daarom maken we een verkeersplan voor alle verkeer in Castricum.
In het nieuwe verkeersplan komen aan de orde:
- Onderzoek naar een ongelijkvloerse kruising (bijvoorbeeld een tunnel) met het spoor. Daarbij rijdt het verkeer via een andere, nieuwe route.
- Van 18 varianten in 2011, naar 3 varianten in 2020, naar 1 variant in 2021.
- Vervolgens onderzoeken we wat dit per wijk betekent voor de komende 20 jaar.
Samen op weg naar meer veiligheid en bereikbaarheid van heel Castricum
De afgelopen 10 jaar zijn al veel varianten onderzocht. In samenwerking met andere partijen zoals ProRail, Movares en Goudappel Coffeng. We publiceren voor u de 2 belangrijkste onderzoeksrapporten over de varianten.
Meer informatie
Als u meer cijfers en onderzoek over gelijkvloerse- en ongelijkvloerse maatregelen (uit de periode 2010-2020) wilt zien, dan kan dat. Stuur ons dan een mail via verkeersplancastricum@debuch.nl. Geeft u daarin zo precies mogelijk aan waar u naar op zoek bent.