Uw gegevens en de Buitengewoon Opsporings Ambtenaren

De gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo werken samen aan een veilige en leefbare omgeving. Ze zorgen voor toezicht en handhaving van de openbare orde en veiligheid. De Werkorganisatie BUCH voert deze taken uit namens de gemeenten.

De BUCH heeft buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in dienst, zoals handhavers, parkeercontroleurs en leerplichtambtenaren. Boa’s houden toezicht en zorgen dat wetten worden nageleefd. Bij overtredingen treden zij op. Hiervoor gebruiken boa’s persoonsgegevens.

Voor toezicht door de boa’s geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming(Verwijst naar een externe website) (AVG). Voor politietaken, zoals opsporing en handhaving, geldt de Wet Politiegegevens. 

Verwerken van politiegegevens

Boa’s verwerken politiegegevens onder de Wet politiegegevens artikel 8(Verwijst naar een externe website) om:

  • Overtredingen te onderzoeken en processen-verbaal op te stellen.
  • Boetes en bezwaren te behandelen en betalingsregelingen te regelen.

Politiegegevens mogen alleen verwerkt worden met een wettelijke grondslag. Boa’s verwerken politiegegevens op basis van Wetboek van Strafvordering, Wet politiegegevens en het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar. Voor boa’s openbare handhaving geldt ook de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en voor boa's leerplicht de Leerplichtwet.

Bewaartermijn politiegegevens

Politiegegevens worden bewaard volgens de Wet politiegegevens.

  • 1 jaar beschikbaar voor opsporing;
  • na 1 jaar alleen voor gericht zoeken;
  • na 5 jaar verwijderd;
  • na 10 jaar vernietigd. 

Delen van de gegevens

Alleen bevoegde medewerkers die de gegevens nodig hebben voor hun werk mogen deze bekijken. Boa’s kunnen gegevens delen met:

  • Andere boa’s, politie of Koninklijke Marechaussee.
  • Organisaties zoals Bureau Halt, de burgemeester, de Belastingdienst of het Centraal Justitieel Incassobureau.

Wij volgen hierbij de regels van de Wet politiegegevens. Ontvangers moeten de gegevens geheim houden. We registreren aan wie de gegevens worden gegeven en werken met veilige systemen

Registreren van persoonsgegevens

Boa’s registreren bij een proces-verbaal:

  • Naam en contactgegevens.
  • Geboortedatum en -plaats.
  • Omschrijving van de overtreding, met tijd en plaats.
  • Burgerservicenummer (BSN).
  • Gegevens van het identiteitsbewijs (soort en nummer).
  • Betalingsgegevens bij boetes of regelingen.

Als u een vraag heeft over uw persoonsgegevens gebruikt u het online formulier, of stuur een e-mail naar security@debuch.nl(Verwijst naar een e-mailadres).

Inloggen met DigiD vraag stellen over uw persoonsgegevens (Verwijst naar een externe website)

Uw rechten volgens de Wet politiegegevens

U heeft het recht om uw politiegegevens in te zien. Als gegevens onjuist of onvolledig zijn, kunt u vragen om aanpassing. U mag ook vragen om verwijdering of afscherming van uw gegevens.

We kunnen een verzoek afwijzen als:

  • Het een lopend onderzoek of proces verstoort.
  • Het strafbare feiten moeilijker voorkomt of opspoort.
  • Het de openbare veiligheid of nationale veiligheid in gevaar brengt.
  • Het de rechten en vrijheden van anderen beschadigt.
  • De nationale veiligheid in gevaar komt.
  • Wij verplicht zijn om de persoonsgegevens te bewaren.
  • Het verzoek niet terecht is of onredelijk is.

Bezwaar maken of klacht indienen

U kunt bezwaar maken tegen een proces-verbaal of een boete. Denkt u dat uw gegevens verkeerd worden gebruikt volgens de Wet politiegegevens, dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens(Verwijst naar een externe website).

Contact opnemen

Onze Boa’s zijn bereikbaar via boa@debuch.nl(Verwijst naar een e-mailadres).

Heeft u een vraag of klacht over privacy? Neem contact op met de functionaris gegevensbescherming. Deze persoon controleert of de privacyregels worden gevolgd. U kunt mailen naar fg@debuch.nl(Verwijst naar een e-mailadres).