Tips voor betere toegankelijkheid mindervaliden in restaurants

’t Hoorntje Horeca ontvangt Keurmerk Toegankelijkheid

wethouder Ron de Haan krijgt rapport uit handen van PGBC-voorzitter Edwin Steeman
wethouder Ron de Haan (links) krijgt het rapport uit handen van PGBC-voorzitter Edwin Steeman, onder toeziend oog van gastvrouw Jetty Sander Berkhout

Hoe maak ik mijn restaurant beter toegankelijk voor mensen met een beperking? Op welke punten moet ik dan letten? Het adviserende Platform Gehandicapten Beleid Castricum (PGBC) stapte af op de horeca-ondernemers in onze gemeente om ze bewust te maken van verbeterpunten. Vanmorgen ontving wethouder Ron de Haan het rapport met de huidige scores op elk van die punten. PGBC adviseert de wethouder om de horeca-ondernemers met concrete mogelijkheden te helpen die aanpassingen te doen.

In het onderzoek werden uiteenlopende aspecten getoetst; variërend van geluiddempende maatregelen (voor slechthorenden) en de bruikbaarheid van het pinapparaat (voor slechtzienden). Van de aan- of afwezigheid van een invalidetoilet tot een obstakel-vrije toegang en vluchtweg. En variërend van een invalidenparkeerplaats vlakbij de ingang tot het toestaan van hulphonden en hulpmiddelen als een rollator of scootmobiel. 

Nog niet alle restaurants onderzocht

In de meeste gevallen scoorden de deelnemende restaurants voldoende. Daarbij moet opgemerkt worden dat nog niet alle restaurants zijn bezocht, veelal omdat de eigenaren door drukte daar geen tijd voor hadden. 

Punten verbeteren 

In de scores viel vooral op dat vaak geen gehandicaptentoilet aanwezig is: bij 15 van de 24 onderzochte restaurants. Ook de entree, de garderobe en de bar/balie zijn punten waar voor een aantal restaurants verbetering mogelijk is. Die aanpassingen hangen meestal samen met investering in ruimte en kosten; iets wat niet altijd beschikbaar is. Dat knelpunt is door PGBC aangegeven bij de wethouder, met de suggestie om hiervoor middelen beschikbaar te stellen. 

Reactie wethouder

De wethouder reageerde op zijn beurt: ‘De score valt me niet mee. De aanwezigheid van een invalidentoilet en optimale toegankelijkheid zou – net als voor winkelgebieden en andere publieke instellingen - in het DNA van elke ondernemende gastheer moeten zitten. Hoe is de situatie in andere gemeenten? Hierover zal ik me laten informeren en het resultaat terugkoppelen naar het Platform. Het verzoek om een gemeentelijke bijdrage is lastig te honoreren omdat de invloed van de gemeente beperkt is. In de eerste plaats kan elk restaurant zijn eigen eisen stellen aan de inrichting en uitvoering; maar ook kan de gemeente een eethuis niet sluiten als het geen invalidentoilet heeft. Het goede nieuws is: voor het bedrijfsleven zijn in Nederland al ruim 2000 subsidies aan te vragen; daar gaan we de ondernemers beter op wijzen. Het kan voor hen ook een steeds belangrijker wordende doelgroep zijn.’

‘t Hoorntje positief getest

’t Hoorntje Horeca in Akersloot is een van de restaurants die voldeed aan de criteria en daarom het keurmerk verdiende. Wethouder De Haan kwam vanochtend, samen met de leden van PGBC, naar het restaurant om het keurmerk te overhandigen aan gastvrouw Jetty Sander Berkhout. 

Naar overzicht