Vraag en antwoord over afval
Grondstoffenplan
Wat is het grondstoffenplan?
In het grondstoffenplan staan de maatregelen die we gaan nemen om optimaal afval te scheiden in de gemeente. Want:
- Afval is grondstof. Bijna alles is nog geschikt voor hergebruik, als het maar goed wordt gescheiden. Verbranden is dus zonde.
- Verbranden kost onnodig geld en wordt steeds duurder door stijgende belastingtarieven van het Rijk.
- We moeten als gemeente voldoen aan de landelijke opdracht: in 2025 nog maar 30 kg restafval per inwoner per jaar.
Wat gaat er veranderen?
Het grondstoffenplan is vastgesteld door de gemeenteraad. Dat betekent dat we het gaan invoeren. In het plan staan onder andere de volgende maatregelen:
- In 2020 krijgt u een extra minicontainer (rolcontainer), speciaal voor plastic-, metalen- en drankverpakkingen (PMD). We delen ze per wijk uit en informeren u hier van tevoren over.
- Als u in hoogbouw woont, krijgt u geen container voor PMD. Wilt u toch uw PMD scheiden, dan kunt u uw plastic-, metalen- en drankverpakkingen (PMD) wegbrengen naar de ondergrondse container bij u in de buurt of naar het afvalbrengstation.
- Al uw minicontainers (restafval, gft en PMD) worden straks 1 x in de 3 weken geleegd. In het voor- en najaar wordt de gft-container vaker geleegd. De data waarop uw containers worden geleegd vindt u trouwens op Mijn Afvalwijzer (inloggen met uw postcode).
- We gaan de voorzieningen verbeteren om afval weg te brengen. U kunt straks bijvoorbeeld meer (soorten) afval kwijt bij de milieuparkjes en we gaan de openingstijden van het afvalbrengstation aanpassen.
- In 2021 komt er een variabel tarief voor het ophalen van restafval. Dat betekent dat u minder betaalt voor het vaste deel van de afvalstoffenheffing. De hoogte van het variabele deel hangt af van hoe vaak u de minicontainer voor restafval aan de weg zet. U betaalt dus per keer dat de container wordt geleegd, een chip in de container registreert dit. Woont u in hoogbouw, dan betaalt u per keer dat u een zak restafval in de ondergrondse container stopt.
Waarom gaat het veranderen?
Er is een landelijke verplichting om in 2025 nog maar 30 kilo restafval per inwoner per jaar over te houden. jaar. Nu zitten we in Castricum nog op gemiddeld 216 kilo restafval per inwoner per jaar.
Behalve verplicht, is het ook noodzakelijk. Als we nu niets doen, raken veel grondstoffen de komende jaren op. Ons afval bestaat op dit moment nog voor twee derde (2/3e) uit grondstoffen die opnieuw gebruikt kunnen worden.
Daarnaast besparen we ook CO2 als we beter afval scheiden, omdat er minder nieuwe grondstoffen gemaakt hoeven te worden.
We scheiden toch al goed ons afval?
Op dit moment zitten we in Castricum op gemiddeld 216 kilo restafval per inwoner per jaar.
In de minicontainer voor restafval, zit nog twee derde (2/3e) aan herbruikbare grondstoffen. Het kan en moet dus nog beter.
Het afval kan toch ook achteraf gescheiden worden?
Afval scheiden nadat het huis-aan-huis is opgehaald, levert minder herbruikbare grondstoffen op. Papier, textiel, gft en glas kunnen dan niet meer hoogwaardig worden hergebruikt. De kwaliteit is een stuk beter als het al bij de bron wordt gescheiden: bij u thuis dus.
Achteraf scheiden (nascheiding) zien we daarom alleen als zinvolle aanvulling als thuis scheiden echt niet kan. Zoals bij hoogbouw.
Waarom is er niet gekozen voor omgekeerd inzamelen (al het restafval in ondergrondse containers)?
Uit onderzoek blijkt dat grondstoffen die aan huis worden ingezameld, van betere kwaliteit zijn. Daarnaast is de aanleg en het onderhoud van ondergrondse containers duurder dan de aanschaf van minicontainers (rolcontainers).
Moet ik straks meer betalen?
Dat hangt er vanaf. Vanaf 2021 wordt het vaste deel van de afvalstoffenheffing (dat u jaarlijks betaalt) minder. De hoogte van het variabele deel hangt af van het aantal keer dat u de minicontainer voor restafval aan de weg hebt gezet. Of het aantal keer dat u een zak restafval in de ondergrondse container hebt gestopt (bijvoorbeeld bij hoogbouw).
De gemeente is toch verplicht om afval in te zamelen?
Dat klopt. We hebben echter wel de vrijheid om zelf te bepalen hóe we dit doen.
We regelen als gemeente de afvalinzameling zó, dat kostbare grondstoffen uit afval hergebruikt worden. Met de maatregelen in het nieuwe grondstoffenplan leveren we hier een goede bijdrage aan.
Hoe worden we geïnformeerd over de veranderingen?
Alle informatie over het grondstoffenplan, afval scheiden en het huis-aan-huis legen van de minicontainers vindt u op:
- Onze website
- Mijn Afvalwijzer
- Onze informatiepagina in het huis-aan-huisblad
- Onze social media (Facebook en Twitter)
En als het nodig is, informeren we u via persoonlijke brieven en informatiebijeenkomsten over een specifieke verandering.
Is de mening van inwoners over het grondstoffenplan gevraagd?
Jazeker. We zijn in 2018 gestart met een inwonersbijeenkomst en een enquête over afvalinzameling in de gemeente. Hieruit bleek dat 9 van de 10 ondervraagde inwoners afval scheiden belangrijk of zelfs heel belangrijk vindt. De resultaten van de enquête vindt u onderaan de vragenlijst.
Verder hebben we regelmatig over de maatregelen gecommuniceerd in de regionale media, op onze website en op social media. Tijdens inloopspreekuren konden inwoners vragen stellen over het grondstoffenplan.
Wat gaat er veranderen?
- Minicontainers
Hoe vaak worden de containers straks geleegd?
De 3 minicontainers worden straks 1 x in de 3 weken geleegd. In het voor- en najaar wordt de gft-container vaker geleegd.
Uit ervaringen van andere gemeenten blijkt dat dit voldoende is. Als u uw afval goed scheidt in de 3 minicontainers (rolcontainers), is het voldoende om deze 1 x per 3 weken te legen. Op de website mileucentraal.nl vindt u tips hoe u (te) veel afval kunt voorkomen.
Het nieuwe inzamelschema ziet u straks op Mijn Afvalwijzer (inloggen met uw postcode). Hierin kunt u precies zien wanneer welke minicontainer wordt geleegd.
Hoe weten jullie hoe vaak ik de container voor restafval laat legen?
In de minicontainer (rolcontainer) voor restafval zit een chip, die registreert hoe vaak de container wordt geleegd. U betaalt straks dus per keer dat u de minicontainer aan de weg zet om te laten legen. U betaalt niet per gewicht.
Op de chip staat alleen het adres waar de container bij hoort. Er staan geen persoonsgegevens op.
Hoe weten jullie hoe vaak ik een zak met restafval in de ondergrondse container gooi?
De ondergrondse container opent u met uw afvalpas. In de pas zit een chip, die registreert hoe vaak u de ondergrondse container opent. U betaalt straks dus per keer dat u een zak restafval weggooit. U betaalt niet per gewicht.
Op de chip in de pas staat alleen het adres waar de container bij hoort. Er staan geen persoonsgegevens op.
Hoe voorkom ik dat andere mensen afval in mijn container gooien?
Dit kunt u helaas nooit helemaal voorkomen. Maar het heeft geen gevolgen voor de hoogte van uw afvalrekening. U betaalt namelijk vanaf 2021 per keer dat u uw minicontainer voor restafval aan de weg zet om te laten legen. U betaalt niet per gewicht.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat anderen hun afval in uw minicontainer gooien. Gebeurt het regelmatig en vindt u dit vervelend, bijvoorbeeld omdat uw container daardoor steeds eerder vol zit? Neem dan contact met ons op via grondstoffen@debuch.nl.
Mag ik een slot op mijn container zetten?
Nee, dat is niet de bedoeling. Een slot op uw container kan problemen veroorzaken tijdens het legen. Containers met een slot worden daarom niet geleegd.
U betaalt vanaf 2021 per keer dat u uw minicontainer voor restafval aan de weg zet om te laten legen. U betaalt dus niet per gewicht. Mocht iemand anders afval in uw container gooien, maakt dat dus niets uit voor uw afvalrekening.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat anderen hun afval in uw minicontainer gooien. Gebeurt het regelmatig en vindt u dit vervelend, bijvoorbeeld omdat uw container daardoor steeds eerder vol zit? Neem dan contact met ons op via grondstoffen@debuch.nl.
Kan ik een extra container krijgen voor gft-afval?
Ja, dat kan. U moet hier wel voor betalen. In 2019 betaalt u € 82,70 voor een extra groene minicontainer. Deze kosten worden verrekend via uw aanslag afvalstoffenheffing.
Kan ik een extra minicontainer krijgen voor restafval?
Ja, dat kan vanaf vier maanden na ontvangst van de extra PMD-container. U vraagt dit aan via grondstoffen@debuch.nl. U moet hier wel voor betalen, dit wordt verrekend via uw aanslag afvalstoffenheffing. De hoogte van het bedrag is nog niet bekend.
Mag ik de nieuwe PMD-container weigeren?
Nee, dit mag niet. De PMD-container hoort namelijk bij de woning, net als containers voor rest- en gft-afval.
Krijg ik ook een container voor papier en karton?
Nee. U kunt uw oud papier en karton inleveren bij scholen en verenigingen in de gemeente, in de papiercontainer bij het milieuparkje in uw buurt en bij het afvalbrengstation.
- Ondergrondse containers
PMD in ondergrondse restafvalcontainers
Wij maken bij de ondergrondse restafvalcontainers gebruik van nascheiding. Het pmd-afval wordt bij de huisvuilcentrale uit gehaald. In het tarief is rekening gehouden met een korting voor het pmd-afval dat samen met het restafval wordt weggegooid. Maakt u gebruik van een ondergrondse restafvalcontainer en wilt u uw pmd-afval blijven scheiden? Dat kan. U brengt dan uw pmd-afval in een (semi)doorzichtige zak naar de dichtstbijzijnde openbare pmd-container of naar de milieustraat (Schulpstet).
Gaan mensen straks niet hun afval dumpen, om zo kosten te besparen?
We denken dat dit mee zal vallen. Misschien dat het in het begin wel vaker zal gebeuren, omdat mensen moeten wennen aan de nieuwe afvalinzameling. Daarom zullen we de eerste maanden extra letten op afval dat naast ondergrondse containers wordt gedumpt, of ergens anders op straat. Eventueel leggen we een boete op.
Ziet u afval naast de ondergrondse container liggen, of ergens anders op straat? Maak een melding
Waarom is er niet gekozen voor (meer) ondergrondse containers voor PMD?
Uit onderzoek blijkt dat grondstoffen die aan huis worden ingezameld, van betere kwaliteit zijn. Daarnaast is aanleg en onderhoud van ondergrondse containers duurder dan de aanschaf van minicontainers.
Waar komen de extra ondergrondse containers voor glas en karton te staan?
Zodra de nieuwe maatregelen ingaan, informeren we u over de plekken waar de ondergrondse containers staan, of komen te staan.
- Betalen per keer
Vanaf wanneer ga ik betalen voor mijn restafval?
In 2021 voeren we het variabele tarief voor afvalstoffenheffing in. Dit houdt in dat u vanaf dan:
- Jaarlijks een vast deel betaalt via de Aanslag afvalstoffenheffing
- Een variabel deel betaalt voor het aantal keer dat u de minicontainer voor restafval laat legen, of per keer dat u een zak restafval in de ondergrondse container stopt (bij hoogbouw). In 2022 krijgt u de factuur over 2021.
Waarom moet ik straks betalen voor het legen van m’n container?
Het Rijk maakt het verwerken van restafval steeds duurder. Zo proberen ze de hoeveelheid restafval in Nederland te verminderen. Dit is ook het doel van het grondstoffenplan van de gemeente.
Daarnaast willen we de kosten voor u zo laag mogelijk houden. Uit onderzoek onder andere Nederlandse gemeenten, blijkt dat gemeenten met een variabel tarief (diftar):
- Beter afval scheiden
- En dus minder restafval hebben.
Waarom moet ik straks betalen voor m’n afval in de ondergrondse container?
Het Rijk maakt het verwerken van restafval steeds duurder. Zo proberen ze de hoeveelheid restafval in Nederland te verminderen. Dit is ook het doel van het grondstoffenplan van de gemeente.
Daarnaast willen we de kosten voor u zo laag mogelijk houden. Uit onderzoek onder andere Nederlandse gemeenten, blijkt dat gemeenten met een variabel tarief (diftar):
- Beter afval scheiden
- En dus minder restafval hebben
Wat is Diftar?
Diftar staat voor ‘gedifferentieerd tarief voor afvalstoffenheffing’. De afvalstoffenheffing bestaat dan uit een vast tarief en een variabel tarief.
We starten in 2021 met diftar. Dit houdt in dat u vanaf dan:
- Jaarlijks een vast deel betaalt via de Aanslag afvalstoffenheffing
- Een variabel deel betaalt voor het aantal dat u de minicontainer voor restafval laat legen, of per keer dat u een zak restafval in de ondergrondse container stopt (zoals bij hoogbouw). In 2022 krijgt u de factuur over 2021.
Hoeveel moet ik straks betalen voor het legen van mijn container?
Op donderdag 10 december zijn de tarieven voor de afvalstoffenheffing 2021 vastgesteld. De heffing gaat in 2021 per huishouden verschillen.
Vaste afvalstoffenheffing | 2021 | 2020 |
---|---|---|
Vast tarief 1-persoonshuishouden | € 204,12 | € 222,12 |
Vast tarief 2-persoonshuishouden | € 227,52 | € 247,68 |
Vast tarief > 2-persoonshuishouden | € 269,40 | € 293,16 |
Variabele kosten | 2021 | 2020 |
---|---|---|
140 liter restafval per leging (1x per 3 weken) | € 3,64 | -- |
240 liter restafval per leging (1x per 3 weken) | € 6,25 | -- |
Inworp zak 60 liter in ondergrondse container | € 1,10 | -- |
Inworp zak 30 liter in ondergrondse container | € 0,55 | -- |
Ophalen grof afval per keer (restitutie niet mogelijk) | € 14,20 | € 14,00 |
Moet ik straks voor het laten legen van alle containers (groen, rest, pmd) betalen?
Nee. Het variabele tarief geldt alleen voor restafval. Gft en PMD zijn grondstoffen en kunnen hergebruikt worden. Hiervoor hoeft u niet te betalen.
Hoeveel moet ik straks betalen voor een vuilniszak die ik in de ondergrondse container stop?
Op donderdag 10 december zijn de tarieven voor de afvalstoffenheffing 2021 vastgesteld. De heffing verschilt in 2021 per huishouden. Vanaf 1 januari 2021 betaalt u een vast bedrag. Daarnaast betaalt u per keer dat u een zak in de ondergrondse restafvalcontainer gooit.
Vaste afvalstoffenheffing | 2021 | 2020 |
---|---|---|
Vast tarief 1-persoonshuishouden | € 204,12 | € 222,12 |
Vast tarief 2-persoonshuishouden | € 227,52 | € 247,68 |
Vast tarief > 2-persoonshuishouden | € 269,40 | € 293,16 |
Variabele kosten | 2021 | 2020 |
---|---|---|
140 liter restafval per leging (1x per 3 weken) | € 3,64 | -- |
240 liter restafval per leging (1x per 3 weken) | € 6,25 | -- |
Inworp zak 60 liter in ondergrondse container | € 1,10 | -- |
Inworp zak 30 liter in ondergrondse container | € 0,55 | -- |
Ophalen grof afval per keer (restitutie niet mogelijk) | € 14,20 | € 14,00 |
Ik betaal toch al ieder jaar afvalstoffenheffing, moet ik nu nog meer betalen?
Het Rijk maakt het verwerken van restafval steeds duurder. Zo proberen ze de hoeveelheid restafval in Nederland te verminderen. Als gemeente willen we dit ook. En we willen de kosten voor u als inwoner zo laag mogelijk houden. Daarom starten we in 2021 met de variabele heffing (diftar).
Dit houdt in dat u vanaf dan:
-
Jaarlijks een vast deel betaalt via de Aanslag afvalstoffenheffing. Dit deel wordt lager dan wat u op dit moment betaalt.
-
Een variabel deel betaalt per keer dat u de minicontainer voor restafval laat legen, of per keer dat u een zak restafval in de ondergrondse container stopt (zoals bij hoogbouw). U krijgt daarmee zelf invloed op de hoogte van het variabele deel.
Hoe moet ik straks betalen, krijg ik een rekening?
In 2021 voeren we het variabele tarief voor afvalstoffenheffing (diftar) in. Dit houdt in dat u vanaf dan:
- Jaarlijks een vast deel betaalt via de Aanslag afvalstoffenheffing. Deze factuur krijgt u in 2021 en daarna ieder jaar.
- Een variabel deel betaalt voor het aantal keer dat u de minicontainer voor restafval laat legen, of per keer dat u een zak restafval in de ondergrondse container stopt (zoals bij hoogbouw). Deze factuur krijgt u steeds achteraf. Dus in 2022 krijgt u die over het jaar 2021.
Gaan mensen straks niet hun afval dumpen om kosten te besparen?
We denken dat dit mee zal vallen. Misschien dat het in het begin wel vaker zal gebeuren, omdat mensen moeten wennen aan de nieuwe afvalinzameling. Daarom zullen we de eerste maanden extra letten op afval dat naast ondergrondse containers wordt gedumpt, of ergens anders in de wijk. Eventueel leggen we een boete op.
Ziet u afval naast de ondergrondse container liggen, of ergens anders in de wijk? Geef dit dan aan ons door via het formulier 'Melding maken'.
Kost een zak restafval in de ondergrondse container gooien, net zoveel als een container laten legen?
Nee. Voor het weggooien van een vuilniszak betaalt u minder dan voor het laten legen van een minicontainer.
Hoeveel u moet betalen, is nu nog niet bekend. Voor invoering van het variabel tarief voor afvalstoffenheffing (diftar) informeren we u over de kosten van het weggooien van een zak restafval in de ondergrondse container en hoe dit precies werkt.
Vanaf wanneer moet ik betalen als ik een zak restafval in de ondergrondse container gooi?
In 2021 voeren we het variabele tarief voor afvalstoffenheffing in. Dit houdt in dat u vanaf dan:
- Jaarlijks een vast deel betaalt via de Aanslag afvalstoffenheffing. Deze factuur krijgt u in 2021 en daarna ieder jaar.
- Een variabel deel betaalt voor het aantal dat u de minicontainer voor restafval laat legen, of per keer dat u een zak restafval in de ondergrondse container stopt (zoals bij hoogbouw). Deze factuur krijgt u steeds achteraf. Dus in 2022 krijgt u die over het jaar 2021.
Ik leef van een uitkering. Kan ik kwijtschelding aanvragen voor het betalen per keer?
Dat kan. We zijn nog bezig met hoe we dit straks regelen. Zodra bekend is hoe u kwijtschelding kunt aanvragen, informeren we u hierover. Ook zetten we dan deze informatie op de rekening die u ontvangt.
Ik ruim zwerfvuil op straat op en gooi dit daarna in mijn containers. Moet ik daardoor straks extra betalen?
In 2021 voeren we het variabele tarief voor afvalstoffenheffing in. Dit betekent dat u vanaf dan:
- Jaarlijks een vast deel betaalt via de Aanslag afvalstoffenheffing.
- Een variabel deel betaalt per keer dat u de minicontainer voor restafval laat legen, of per keer dat u een zak restafval in de ondergrondse container stopt (zoals bij hoogbouw). U krijgt daarmee zelf invloed op de hoogte van het variabele deel.
Hebt u extra afval omdat u zwerfvuil opruimt, dan kunt u vanaf 2021 vrijstelling aanvragen. We zijn nog bezig met hoe we dit straks regelen. Neemt u voor meer informatie contact met ons op via grondstoffen@debuch.nl.
- Milieuparkjes en afvalbrengstation
Kan ik straks nog steeds mijn snoeiafval naar het afvalbrengstation brengen?
Ja, dat kan. U kunt snoeiafval dat niet in uw gft-container past, gratis blijven inleveren op het afvalbrengstation. De openingstijden vindt u op Mijn Afvalwijzer (inloggen met uw postcode).
Kan ik mijn snoeiafval straks nog steeds thuis laten ophalen door de gemeente?
Ja, dat kan. U kunt snoeiafval dat niet in uw gft-container past, thuis op laten halen. U betaalt hier € 14 voor. Meld uw snoeiafval online aan.
Snoeiafval kunt u ook zelf naar het afvalbrengstation brengen, dat is gratis. De openingstijden vindt u op Mijn Afvalwijzer (inloggen met uw postcode).
Kan ik mijn grof vuil straks nog steeds thuis laten ophalen door de gemeente?
Ja, dat kan. U kunt max. 2 kuub grofvuil (of 2 stuks wit- en bruingoed), thuis op laten halen. U betaalt hier € 14 voor. Meld uw grofvuil online aan.
Grofvuil kunt u ook zelf naar het afvalbrengstation brengen, dat is gratis. De openingstijden vindt u op Mijn Afvalwijzer (inloggen met uw postcode).
Kan ik na 1 januari mijn fijn huishoudelijk restafval op de milieustraat Schulpstet kwijt?
Het is niet de bedoeling dat u uw fijn huishoudelijk afval na 1 januari naar Schulpstet brengt. Fijn huishoudelijk afval kunt u thuis scheiden en aanbieden via de rolcontainer voor restafval (laagbouw) of ondergrondse container (afvalpas).
- Uitzonderingssituaties
Kan ik luiers of incontinentiemateriaal ook ergens anders weggooien?
Ja, dat kan. Er komen hiervoor aparte ondergrondse containers bij de milieuparkjes in de buurt van kinderdagverblijven.
Wilt u liever niet incontinentiemateriaal naar deze ondergrondse container brengen? Neemt u dan contact met ons op via grondstoffen@debuch.nl, dan vinden we samen een oplossing.
Mijn container is te klein voor luiers of incontinentiemateriaal, wat kan ik doen?
U kunt een tweede container voor restafval aanvragen. Er komen ook aparte ondergrondse containers bij de milieuparkjes in de buurt van kinderdagverblijven.
Maakt u gebruik van incontinentiemateriaal en wilt u dit liever niet naar deze ondergrondse container brengen? Neemt u dan contact met ons op via grondstoffen@debuch.nl, dan vinden we samen een oplossing.
De Planning
Hoe ziet de planning eruit?
- Medio 2020 krijgen huishoudens (in laagbouw) nieuwe containers met een chip. Dit doen we per wijk en we informeren u hier van tevoren over.
- Woont u in hoogbouw, dan krijgt u geen minicontainer. U kunt uw PMD dan weggooien in de ondergrondse container bij u in de buurt, of naar het afvalbrengstation.
- Uw 3 minicontainers worden vanaf medio 2020 eens per 3 weken geleegd. In het voor- en najaar wordt de gft-container vaker geleegd. Het nieuwe inzamelschema staat straks op Mijn Afvalwijzer (inloggen met uw postcode).
- In 2021 komt er een variabel tarief voor restafval. Dat betekent dat het vaste deel van de afvalstoffenheffing naar beneden gaat. De hoogte van het variabele deel hangt af van hoe vaak u de container aan de weg zet, of een zak in de ondergrondse container stopt. U betaalt dus per keer, niet per gewicht.
- We gaan onze voorzieningen verbeteren om afval weg te brengen. U kunt in de toekomst bijvoorbeeld meer (soorten) afval kwijt bij de milieuparkjes en we gaan de openingstijden van het afvalbrengstation verbeteren / verruimen. Hierover wordt u geïnformeerd.
Afval Scheiden
Ik heb gehoord dat alles toch weer bij elkaar wordt gegooid na het inzamelen. Klopt dit?
Nee, dit is zeker niet het geval. Want we willen dat het afval ook echt opnieuw gebruikt kan worden als grondstof voor nieuwe producten. Voor het milieu, omdat nieuwe grondstoffen maken meer CO2 (energie) kost dan hergebruik. En om financiële redenen, omdat het goedkoper is om grondstoffen niet als restafval af te voeren.
Wat wordt er gemaakt van het afval dat ik scheid?
Van het afval dat u thuis scheidt, kunnen nieuwe producten gemaakt worden.
Zo wordt er bijvoorbeeld van:
- GFT-afval compost en biogas gemaakt
- Glas-afval weer nieuw glas gemaakt
- PMD-afval fleecetruien of plastic flessen gemaakt
- Oud papier nieuw papier gemaakt. 85% van het in Nederland gemaakte nieuw papier en karton, bestaat uit gerecycled oud papier en karton.
Wat mag er allemaal in de container voor restafval?
U scheidt uw afval, door het weg te gooien in:
- De gft-container (groente-, fruit- en tuinafval)
- De PMD-container (plastic-, metalen- en drankverpakkingen)
- De glasbak (in het milieuparkje in uw buurt)
- De container voor oud papier (in het milieuparkje of school/vereniging in uw buurt)
Het afval dat u hierna overhoudt, kunt u in de minicontainer voor restafval gooien.
Kijk voor meer informatie in het Afval-ABC op Mijn Afvalwijzer (inloggen met uw postcode).
Wat mag er allemaal in de gft-container?
In uw minicontainer voor gft-afval (of de gft-cocon bij hoogbouw) hoort:
- Groente-afval
- Fruitafval
- Tuinafval
Kijk voor meer informatie in het Afval-ABC op Mijn Afvalwijzer (inloggen met uw postcode).
Wat mag er allemaal in de PMD-container?
In uw minicontainer voor PMD-afval hoort:
- Plasticverpakkingen, zoals: Plastic flessen, flacons, zakken en tasjes, boterkuipjes, tubes en folies, plastic vleeswarenschaaltjes
- Metalenverpakkingen, zoals: Lege blikjes, metalen schroefdeksels en doppen, metalen vleeswarenschaaltjes
- Drankverpakkingen, zoals: Lege sap-, melk-, yoghurt- en vlapakken.
Kijk voor tips over het scheiden van PMD-afval op: - Mijn Afvalwijzer (inloggen met uw postcode)
- Milieucentraal.nl
In welke container moet ik hondenpoep gooien?
Dit hoort in de minicontainer voor restafval. Doe de hondenpoep wel eerst in een zakje.
Hoe weet ik wat in welke bak moet?
Op Mijn Afvalwijzer (inloggen met uw postcode) staat een Afval-ABC.
Waar kan ik terecht voor meer informatie?
- Afval scheiden: website Mijn Afvalwijzer (inloggen met uw postcode)
- Online melden afval op straat of bij container
- concept grondstoffenbeleid 2019-2025 (pdf, 3,90 MB)
- bewonersonderzoek afval scheiden (pdf, 0,93 MB)
- Grof vuil: website Mijn Afvalwijzer (inloggen met uw postcode)
- Andere zaken rond afval: website Mijn Afvalwijzer (inloggen met uw postcode)
- E-mail: grondstoffen@debuch.nl
- Whatsapp: +31 6 194 296 61
- Telefoon: +14 0251 (zonder netnummer)